Promocja wydarzeń we Wrocławiu – SlaskiWroclaw.pl
KOMUNIKACJA

Sukces Wrocławia w rankingu systemów rowerów miejskich

Systemy rowerów miejskich w Polsce złapały zadyszkę. Najnowszy raport przygotowany przez Centrum Rowerowe - ranking systemów rowerów miejskich 2020 - bierze pod lupę 53 miasta z 90, w których działają rowery publiczne. Wszystkie ujęte w rankingu dane pochodzą z 2019 roku na podstawie informacji otrzymanych od operatorów i urzędów miejskich.

Wrocław zaraz za Warszawą

W najnowszym zestawieniu warszawskie Veturilo znów okazało się bezkonkurencyjne. Tutaj raczej nie ma zaskoczenia, obecnie to największy system w Polsce i jeden z większych w Europie. 5700 rowerów, tylko 310 mieszkańców Warszawy na jedną sztukę – te liczby robią uzasadnione wrażenie.

Spektakularny sukces zaliczył Wrocław. W zeszłym roku Wrocławski Rower Miejski zajmował 10 pozycję, w tym znalazł się zaraz za stolicą. Trzecie miejsce zajął Chorzów na Górnym Śląsku - tu skok z 19 miejsca jest również imponujący!

Daleko nam do Holandii

Liczba wypożyczeń, przypadająca na liczbę osób, zapisanych w systemie to parametr, który mówi sporo o mieście. Im więcej, tym lepiej. Pierwsze miejsce zajęła wypożyczalnia rowerów miejskich w Szczecinku. Na osobę, która jest zapisana do systemu, przypadło 49 wypożyczeń. To nokaut – w przypadku drugiego w rankingu Wągrowca ta liczba wynosi 21. Podium zamyka Stalowa Wola (20). Dystans do nadrobienia mają Zabrze, Szamotuły, Ustroń, Duszniki-Zdrój i Rzeszów (2).

Ogólnie popularność jazdy na rowerze w Polsce ciągle wzrasta. A jak to jest w innych krajach? Prawdziwym prymusem jest oczywiście, znana z rowerów, Holandia. Rocznie jej obywatele przejeżdżają 15 miliardów kilometrów. Co ciekawe, obliczono, że dzięki temu system opieki zdrowotnej oszczędza co roku 19 mld euro. Aż jedna czwarta wszystkich podróży (głównie codziennych) odbywa się na rowerach. Statystycznie każdy obywatel Holandii przemierza codziennie 2,5 km (900 km rocznie).

Sezon rowerowy nigdy się nie kończy?

Mieszkańcy stolicy Śląska mogą jeździć przez cały rok - dlatego w kategorii „długość trwania sezonu” Wrocławski Rower Miejski okazał się najlepszy. 13 innych systemów działa przez dziewięć miesięcy w roku – zazwyczaj od 1. marca do 30. listopada.

Jednak nawet temperatura zimą czesto pokazuje, że jeździć można właściwie przez cały rok. Dlaczego tak się dzieje? Dane meteorologiczne pokazują, że jest coraz cieplej. Dla przykładu średnia temperatura we Wrocławiu w 2019 roku wynosiła 11,4 °C, a dwadzieścia lat wcześniej było to 7,1 °C – czyli obecnie jest prawie 4 stopnie cieplej! Jest to bardzo duża różnica, ponieważ te kilka stopni więcej pozwala spędzić cały rok na rowerze.

Gdzie jeździć rowerem?

Brak ścieżek rowerowych jest jednym z powodów, dla których ludzie nie chcą jeździć na rowerach miejskich. Dlatego w naszym rankingu stworzyliśmy kategorię „długość ścieżek rowerowych”. Rowerzyści wciąż walczą o więcej. Co ciekawe, historia tej wojny liczy już niemal 40 lat! W 1984 roku Polski Klub Ekologiczny zorganizował w czerwcu Dzień bez Samochodu. Później powstał Klub Pojazdów Alternatywnych.

Społeczeństwo – a przynajmniej jego część – domagało się miejsca dla rowerów. Pierwszy rękawicę podjął Wrocław, ale dopiero w 1996 roku. Miasto przyjęło wtedy uchwałę o planie budowy 100 km ścieżek rowerowych. Na czyny trzeba było czekać, jednak popularność idei miejskiej komunikacji rowerowej rozlała się na całą Polskę. Obecnie trudno policzyć, jaką łączną długość mają ścieżki rowerowe w Polsce. Pewne jest, że z roku na rok jest ich coraz więcej.

Nie samym pedałowaniem człowiek żyje

Dodatkowe udogodnienia do ostatnia kategoria naszego rankingu. Sprawdziliśmy, czy systemy oferują dodatkowe opcje: rower dziecięcy, rower 4G, tandem, rower elektryczny, cargo/familijne, rowery typu handbike, rowery składane, rowery trójkołowe, rowery z fotelikami, możliwość wypożyczenia roweru z kartą multisport.

Najwięcej punktów w tej kategorii (osiem) zebrał Wrocław - oferuje wszystkie opcje z wyjątkiem rowerów trójkołowych i rowerów z fotelikami. Pięć punktów zebrały Stalowa Wola i Chorzów, po cztery punkty miało kilka miast. Oferta systemów rowerów miejskich jest z roku na rok coraz bogatsza. Operatorzy muszą ją powiększać, by przekonać do siebie użytkowników.