115 lat tramwajów elektrycznych we Wroc³awiu15 czerwca odby³ siê dzieñ otwarty w zajezdni IV na Borku. Mo¿na by³o nie tylko zwiedziæ teren zajezdni wraz z halami, ale zobaczyæ tak¿e tabor, którym je¼dzili i je¿d¿± Wroc³awianie. O godzinie 15 00 wyjecha³a parada tramwajów, w której wziê³y udzia³ zarówno zabytkowe, jak i wspó³czesne wozy.
Fot. Tomasz Sielicki
15 czerwca 1893 roku, odcinek od Grabiszyna do Rakowca pokona³ pierwszy tramwaj elektryczny. W nied³ugim czasie potem otwarto po³±czenie z centrum do Parku Szczytnickiego. Spó³ka od samego pocz±tku inwestowa³a w budowê tras dwutorowych. Wroc³aw by³ trzecim miastem w ówczesnych Niemczech, które posiada³o trakcjê elektryczn± (jest to tak¿e najstarszy tramwaj elektryczny na obecnym terytorium Polski). Obs³ug± linii tramwaju elektrycznego zajmowa³o siê przedsiêbiorstwo „Wroc³awskie Tramwaje Elektryczne” (Elektrische Strassenbahn Breslau - ESB), które zakupi³o wozy równie¿ w fabryce koloñskiej firmy Herbrand. Wagony w wersji cztero- oraz sze¶ciookiennej malowano na bia³o-zielono. Pojazdy kursowa³y co dziesiêæ minut w dzieñ oraz co dwadzie¶cia minut wieczorem. ESB musia³o korzystaæ z niektórych fragmentów torowisk tramwaju konnego (na ulicy S±dowej oraz Sienkiewicza). Na skrzy¿owaniach jednak tramwaj elektryczny zawsze musia³ ust±piæ konnemu.